Selecteer de juiste informatie zodat je daar op kunt sturen

Voor ziekenhuisbestuurders, klinisch leiders en kwaliteitsmedewerkers.

Hoe te sturen op kwaliteit?

In ziekenhuizen verzamelen we heel veel kwaliteitsinformatie. Deze informatie verzamelen we nu vaak  vooral voor de verantwoording aan externen. Het resultaat is dat veel informatie op de plank blijft liggen en niet gebruikt wordt voor interne verbetering. Maar hoe haal je uit 1.000 kwaliteitsindicatoren de informatie die je nodig hebt? Wat vinden professionals, patienten en management het meest relevant? Hoe voer je het goede gesprek over kwaliteit

Daarom zijn we gestart met het programma Sturen op Kwaliteit. Het doel is simpel: het selecteren van de juiste informatie. Zodat je daar als raad van bestuur en management op kunt sturen. En zodat je als zorgprofessional weet waar de kansen liggen.

Framework
Met het framework voor Sturen op Kwaliteit ontwikkel je zelf een selectie met relevante indicatoren om de kwaliteit te meten en te verbeteren. Belangrijk daarbij is de juiste mix van kwaliteitsgegevens:

Met dit framework voor Sturen op Kwaliteit selecteer je informatie die echt betekenis heeft, samen met zorgprofessionals, patiënten en bestuurders. Zodat je als ziekenhuis en als bestuurder de juiste informatie gebruikt om de juiste stappen te zetten om de zorg echt beter te maken.
 
Wat is een kernset?
Zorgprofessionals selecteren samen met patiënten en bestuurders tien kwaliteitsparameters uit alle beschikbare informatie: van patiëntervaringen tot veiligheid. Uit de praktijk blijkt dat het gesprek van bestuurders met afdelingsleiding met de kernset daadwerkelijk gaat over knelpunten in de zorg en de rol die beide partijen kunnen nemen in de verbetering daarvan. 
In deze toolkit vind je de methode om tot een kernset te komen en hoe je deze kunt implementeren. Ook vind je voorbeelden van kernsets bij onze projectresultaten

 

Lees ook onze nieuwe brochure