Actiekaart goede leidraad voor bestuurders om zorg te verbeteren

Bestuurders en professionals hebben te maken met een enorme waslijst aan kwaliteitsindicatoren, met een grote administratiedruk tot gevolg. Daarbij gebruiken instellingen de indicatoren vooral om zich te verantwoorden voor de zorg die ze bieden. En niet om de patiëntenzorg te verbeteren.

“Welke informatie heb je als bestuurder écht nodig hebt om de zorg te verbeteren?”

Naar aanleiding van diverse denksessies met ziekenhuisbestuurders is de Actiekaart Sturen op Kwaliteit gemaakt. Zowel bestuurders van umc’s als andere ziekenhuizen (o.a. uit de Bestuursadviescommissie Kwaliteit van de  NVZ)  hebben deelgenomen aan deze dialoogsessies.  De actiekaart geeft kort en krachtig aan wat bestuurders kunnen doen richting verschillende belanghebbenden (o.a. patiënten, zorgprofessionals en zorgverzekeraars) om tot continue verbetering van de kwaliteit van de zorg te komen.

Onder leiding van de Argumentenfabriek is de Actiekaart Sturen op Kwaliteit gemaakt. Deze actiekaart laat zien hoe ziekenhuisbestuurders – samen met belanghebbenden – realiseren dat er meer gestuurd gaat worden op het verbeteren van patiëntenzorg en minder op het verantwoorden.

Tijdens het Lagerhuisdebat, de afsluitende sessie van ‘de dialoog’ op 25 januari 2019, heeft er een debat plaatsgevonden tussen bestuurders, klinisch leiders, patiënten en interne- en externe toezichthouders hoe deze omslag samen te realiseren.

Bekijk hier de Actiekaart